Fogelstadinitiativet
1120

Fogelstadinitiativet

Initiativet

Under 2019 lades den gamla rektorsbostaden på kvinnliga medborgarskolan Fogelstad, Lilla Ulfåsa ut till försäljning. Detta satte igång ett stort initiativ för att försöka köpa huset och åter bedriva verksamhet på denna betydelsefulla plats.

Kulturföreningen

Sedan 1995 finns redan Kulturföreningen Fogelstad som vill rikta uppmärksamheten på det unika kulturarvet från Kvinnliga Medborgarskolan vid Fogelstad och fortlöpande utveckla fogelstadinspirerad verksamhet. Dessa är inte en del av initiativet men har på olika sätt involverats i det.

Insamlingsstiftelsen

För att kunna köpa, äga och förvalta huset skapades Insamlingsstiftelsen Fogelstad . Den  blev godkänd av Länsstyrelsen i maj 2019. De började sälja byggstenar för att kunna säkra ett köp av huset. Med hjälp av privatpersonen Agneta Wallin kunde huset säkras för att sedan gradvis köpas tillbaka av stiftelsen.

Vänföreningen

För att bedriva verksamhet i den kvinnliga medborgarskolans anda bildades även denna vänförening  den 27 april 2019 i Katrineholm. Föreningens syfte är att verka i Fogelstadgruppens och Kvinnliga Medborgarskolans anda är att vara radikal och utmana vår samtid.

Facebookgruppen

De olika initiativen samlas och diskuterar på följande Facebooksida.

Organisationsskiss