Programverksamhet hösten 2021

6 oktober

Poesiworkshop på Fogelstad – Kamper hos Fogelstad- kvinnorna då, kamper idag: bildning och det poetiska

Genom Fogelstad och anknutna producerades stora mängder text av olika slag som utforskade idéer, uttryckte viljor till förändring och frågade sig hur det demokratiska samhället bäst skulle realiseras. Hur skulle dessa frågor kunna utforskas i text idag?

I denna serie av återkommande workshopar får du chans att lära och läsa mer av texterna som tillkommit i anknytning och sedan tematiskt under ledning skriva dikt på temat. I denna två timmar långa workshop får du i den första halvan  tillsammans med andra lära dig mer om den för workshopen tematiskt utvalda Fogelstad-texten, dess upphovsperson och kontext. I den andra halvan får du under ledning diskutera kring hur temat kan förstås idag och själv skapa text. Du behöver inte ha någon särskild förkunskap eller erfarenhet av poesi för att delta.

Serien leds av Sara Sheikhi; poet, lärarstudent och konstnär, och Linnea Risinger Nathanson; estradpoet, folkrörelseaktivist och sekreterare i vänföreningens styrelse. Vid frågor kontakta: linnea.risinger@gmail.com

🐬 Workshop  – Onsdagen den 6 oktober – 18:30-20:30 på Zoom

Anmäl dig via: forms.gle/Rjaek6uFfPoKqdwc7 Efter anmälan kommer en bekräftelse på din anmälan samt mer information med möteslänk osv. Vi har max 35 platser till serien så först till kvarn med din anmälan.

9-10 oktober

Trädgårdsdagar

9 -10 oktober 2021 ses vi på Lilla Ulfåsa för att delta i två dagar med en blandning av föreläsningar, arbete och umgänge.

”Det är daggmasken och kvinnan som ska göra det” skrev Elin Wägner, men det hindrar inte att även manliga intressenter anmäler sig. Vi förenar nytta med nöje genom att samlas några gånger per år för att hålla efter, planera och skapa en levande trädgård på Lilla Ulfåsa. Samtidigt passar vi på att ta del av intressanta föreläsningar och workshops om allt som har med jorden att göra.

En mindre avgift per deltagare kan komma att behövas för att täcka kostnaderna för detta evenemang. Sista anmälningsdag är 24 september 2021

🐬 Trädgårdsdagar  – Helgen den 9-10 oktober på Lilla Ulfåsa

Anmäl dig via: /forms.gle/QtcTV9QvnsdarXn66

17 oktober

Föreningsdag: nu har du chans att påverka verksamheten!

Notera datumet söndagen den 17 oktober! Då går höstens föreningsdag av stapeln. Föreningsmöte ordnas två gånger per år för att vi ska få föra dialog och alla medlemmar är välkomna att delta digitalt.

Du kommer att få lära känna oss i styrelsen lite mer samt, det viktigaste av allt, du får chans att dela med dig av egna idéer och tankar kring vänföreningens arbete, nu och framåt!

🐬 När? Söndagen den 17 oktober kl. 13.00-15.00
🐬 Var? Digitalt via Zoom, länk kommer till dig efter anmälan.

Anmäl dig via forms.gle/jWG2uD3TM1ogJcHh9

Skänk gamla prylar till Lilla Ulfåsa

Vi bygger upp nya Fogelstad tillsammans, och det saknas nu olika pinaler som kanske samlar damm hemma hos just dig. Har du trädgårdsmöbler, cyklar, trädgårdsverktyg, vedkorgar, husgeråd eller gamla möbler som du tror skulle passa på Fogelstad? Till övervåningen behövs sängar, lampor, byråer, gardiner, rullgardiner, mattor, och sällskapsrummet och biblioteket på nedervåningen behöver bokhyllor och sittgrupper. Hör av dig till vår husvärdinna Liselott Karlsson-Selen på 0704851469 eller liselott.ks@gmail.com om överlämning, eller ta med dem till en av våra trädgårdsdagar!

Tidigare program:

Programmet för våren och sommaren 2021.

Programmet för vintern 2020-2021.