Fogelstad Vänförening programverksamhet våren 21

Programverksamhet våren 2021

Mer information kommer snart! Men så länge kan vi presentera…

Medlemsdag 25 april

Välkommen på Vänföreningens föreningsmöte den 25:e april klockan 10-14. Mötet sker via Zoom, länk skickas ut till de anmälda innan mötet.

Mötet syftar till att ge oss nya perspektiv på hur arvet från Fogelstad kan utvecklas i vår tid och ge utrymme för medlemmarna att vara medskapande av verksamheten framöver. Det kommer också att finnas utrymme att mötas på kreativa sätt, trots den digitala formen.

Vi inleder dagen med två korta föredrag. Ingrid Carlgren föreläser under rubriken “Fogelstadpedagogik i en tid av New Public Manegement?”. Ingrid är professor emerita vid Stockholms Universitet och skoldebattör med särskilt fokus på NPM och vad resultatstyrningen gör med pedagogiken och lärandet. Sara May Kahl talar om ”Hur vi bygger upp gården, hur och varför vi tycker att småskaligt diversifierat kretsloppsjordbruk är viktigt för framtiden” Sara var en av Fred med jorden-stipendiaterna 2020 och driver företaget “Bonden och bananen”, ett småskaligt jordbruk med grönsaksodling, plantförsäljning, biodling och allmogefår, allt med hållbarhet i fokus.

Efter föreläsningarna och efterföljande reflektioner kommer vi att tillsammans arbeta med: Vilka idéer finns för det kommande verksamhetsåret och vem vill bära dem vidare? Utifrån detta kan vi bygga en verksamhetsplan framåt.

Anmäl dig här: https://forms.gle/oW1u7NdeWjHUgz448

Poesiworkshop på Fogelstad – Kamper hos Fogelstad- kvinnorna då, kamper idag: bildning och det poetiska

Genom Fogelstad och anknutna producerades stora mängder text av olika slag som utforskade idéer, uttryckte viljor till förändring och frågade sig hur det demokratiska samhället bäst skulle realiseras. Hur skulle dessa frågor kunna utforskas i text idag?

I denna serie av återkommande workshopar får du chans att lära och läsa mer av texterna som tillkommit i anknytning och sedan tematiskt under ledning skriva dikt på temat. I denna två timmar långa workshop får du i den första halvan  tillsammans med andra lära dig mer om den för workshopen tematiskt utvalda Fogelstad-texten, dess upphovsperson och kontext. I den andra halvan får du under ledning diskutera kring hur temat kan förstås idag och själv skapa text. Du behöver inte ha någon särskild förkunskap eller erfarenhet av poesi för att delta.

Serien leds av Sara Sheikhi; poet, lärarstudent och konstnär, och Linnea Risinger Nathanson; estradpoet, folkrörelseaktivist och sekreterare i vänföreningens styrelse.

Anmäl dig via:  forms.gle/AMaphm5k5KGNXoiy7

Efter anmälan kommer en bekräftelse på din anmälan samt mer information med möteslänk osv. Vi har max 35 platser till serien så först till kvarn med din anmälan.

🐬 Workshop 1 – Tisdagen den 11 maj – 18:30-20:30 på Zoom
🐬 Workshop 2 – Tisdagen den 8 juni – 18:30-20:30 på Zoom

Frågor? Kontakta: linnea.risinger@gmail.com

Här kan du se programmet för vintern 20-21.