Fogelstad Vänförening programverksamhet vintern 20-21

21 november

Samtal om Kvinnliga Medborgarskolans anda

I samarbete med Fogelstad Kulturföreningen bjuder vi in till ett samtal om Fogelstadgruppens och Kvinnliga Medborgarskolans anda. Vi vill fördjupa oss i vad denna omtalade och prosade anda utmärktes av. I Vänföreningens stadgar står att vi ska verka i just denna anda och vara radikala och utmana vår samtid. Därför tycker vi att detta samtal är en bra start på Vänföreningens vinterprogram för 20-21. Under samtalet hör vi Ebba Johannesson och Warja Ensjö från Fogelstad Kulturföreningen berätta om Fogelstadgruppens och Kvinnliga Medborgarskolans anda.

Alla medlemmar är välkomna till samtalet. Anmäl dig på forms.gle/2QCj3Pm7SAJRU4b17

Vi har max 40 platser så först till kvarn med din anmälan. Samtalet är på Zoom lördagen den 21/11 kl. 13-15.

28 november

Föreläsning om boken “Kvinnorna runt sjön Björken”

Under en eftermiddag tar Christina Jutterström oss med till sjön Björken och de studiecirklar som hon och hennes vänner har haft i över 30 år. Christina har i boken, Kvinnorna runt sjön Björken” finns fantastiska och gripande historier om hennes studiecirkelvänner.Christina kommer även prata om kraften i bildning och folkbildning.

Alla medlemmar är välkomna till samtalet. Anmäl dig på forms.gle/25VMYUD4UhPidUGw9

Vi har max 40 platser så först till kvarn med din anmälan. Samtalet är på Zoom lördagen den 28/11 kl. 13-15.

12 och 19 januari

Föreläsning och workshop om Fogelstads pedagogik

Å ena sidan var Fogelstadkvinnornas pedagogik radikal. Å den andra praktiserade de metoder, som var självklara i dåtidens folkhögskola men kanske inte lika självklara idag. Under föreläsningen studerar vi idrott, högläsning och sång. Kommunal-, medborgar- och föreningskunskap. Vi ”kurar skymning” och orienterar oss i kommunen Kom Te Måtta.

Under workshopen samlar vi ihop lärdomarna från föreläsningen och praktiken. Vad fungerade/fungerade inte? Varför? Hur kan man föra vidare Fogelstads pedagogik och/eller uppdatera den till 2.0?

Serien leds av Tobias Persson, lärare, cirkelledare och medlem i vänföreningen.

Alla medlemmar är välkomna. Anmäl dig på forms.gle/MuMVwm3wTpCfPBtE7

Efter anmälan kommer en bekräftelse på din anmälan samt mer information med möteslänk osv. Vi har max 18 platser till serien så först till kvarn med din anmälan.

Föreläsning – tisdag 12/1, 18-19 på Zoom

Workshop – tisdag 19/1, 18-19 på Zoom