Programverksamhet våren och sommaren 2021

25 april

Medlemsdag med vänföreningen

Välkommen på Vänföreningens föreningsmöte den 25:e april klockan 10-14. Mötet sker via Zoom, länk skickas ut till de anmälda innan mötet.

Mötet syftar till att ge oss nya perspektiv på hur arvet från Fogelstad kan utvecklas i vår tid och ge utrymme för medlemmarna att vara medskapande av verksamheten framöver. Det kommer också att finnas utrymme att mötas på kreativa sätt, trots den digitala formen.

Vi inleder dagen med två korta föredrag. Ingrid Carlgren föreläser under rubriken “Fogelstadpedagogik i en tid av New Public Manegement?”. Ingrid är professor emerita vid Stockholms Universitet och skoldebattör med särskilt fokus på NPM och vad resultatstyrningen gör med pedagogiken och lärandet. Sara May Kahl talar om ”Hur vi bygger upp gården, hur och varför vi tycker att småskaligt diversifierat kretsloppsjordbruk är viktigt för framtiden” Sara var en av Fred med jorden-stipendiaterna 2020 och driver företaget “Bonden och bananen”, ett småskaligt jordbruk med grönsaksodling, plantförsäljning, biodling och allmogefår, allt med hållbarhet i fokus.

Efter föreläsningarna och efterföljande reflektioner kommer vi att tillsammans arbeta med: Vilka idéer finns för det kommande verksamhetsåret och vem vill bära dem vidare? Utifrån detta kan vi bygga en verksamhetsplan framåt.

Anmäl dig här: https://forms.gle/oW1u7NdeWjHUgz448

29 april

Demokratilunch om Mäns våld mot kvinnor 29 april 11:45

Ett extrainsatt webbinarium i samarbete med Vänföreningen Fogelsta om mäns våld mot kvinnor. Medverkande Olga Persson (ordförande för Unizon), Elin Cullhed (författare) och Johan Andersson (terapeut, Mansjouren). Moderator: Felicia Hedström (Jakobsbergs folkhögskola).

Vad behövs göras? Hur ser Unizon på sitt arbete? På samhällets ansvar? Hur ser Manscentrum på sitt arbete och på frågan i stort? Vi talar om behovet av bildning i frågan. Vad gör folkbildningen och vad kan det göras mer av

Samtalet hålls på Zoom fredagen den 29 april 11:45 i samarbete med av ”Vi måste prata”

Delta via: https://www.facebook.com/events/163707452315921

11 maj

Poesiworkshop på Fogelstad – Kamper hos Fogelstad- kvinnorna då, kamper idag: bildning och det poetiska

Genom Fogelstad och anknutna producerades stora mängder text av olika slag som utforskade idéer, uttryckte viljor till förändring och frågade sig hur det demokratiska samhället bäst skulle realiseras. Hur skulle dessa frågor kunna utforskas i text idag?

I denna serie av återkommande workshopar får du chans att lära och läsa mer av texterna som tillkommit i anknytning och sedan tematiskt under ledning skriva dikt på temat. I denna två timmar långa workshop får du i den första halvan  tillsammans med andra lära dig mer om den för workshopen tematiskt utvalda Fogelstad-texten, dess upphovsperson och kontext. I den andra halvan får du under ledning diskutera kring hur temat kan förstås idag och själv skapa text. Du behöver inte ha någon särskild förkunskap eller erfarenhet av poesi för att delta.

Serien leds av Sara Sheikhi; poet, lärarstudent och konstnär, och Linnea Risinger Nathanson; estradpoet, folkrörelseaktivist och sekreterare i vänföreningens styrelse.

Anmäl dig via:  forms.gle/AMaphm5k5KGNXoiy7

Efter anmälan kommer en bekräftelse på din anmälan samt mer information med möteslänk osv. Vi har max 35 platser till serien så först till kvarn med din anmälan.

🐬 Workshop 1 – Tisdagen den 11 maj – 18:30-20:30 på Zoom

Frågor? Kontakta: linnea.risinger@gmail.com

22 maj

Årsmöte för Vänföreningen Fogelstad

Lördagen den 22 maj möts alla medlemmar för årsmöte. Årets tema är Medborgerlig bildning och vi planerar både för inspiration och praktiskt utövande av demokrati. Som medlem är du varmt välkommen!

När?

Lördagen den 22 maj kl. 14-16 på Zoom. Länk till mötet skickas ut torsdagen den 20:e maj till alla som anmält sig.

Innan årsmötet samlas vi  12:00-13:30 till ett samtal om medborgerlig bildning och vilka tankar som låg till grund för ett av de vanligaste ämnena på Fogelstads Kvinnliga Medborgarskola. Vi får inspiration av Lena Eskilsson. Lena är idéhistoriker och disputerade 1991 med en doktorsavhandling om Fogelstad kvinnliga Medborgarskola 1925-1935 – Drömmen om kamratsamhället.

Anmälan

Sista anmälningsdag till årsmötet är den 18 maj. Anmälan görs här: https://forms.gle/FDLk8Lo2BDjmfh9p8

Läs mer om årsmötet på https://fogelstadsvanforening.se/arsmote

3 juni

Samtal om Kvinnliga Medborgarskolans anda

I samarbete med Fogelstad Kulturföreningen bjuder vi in till ett samtal om Fogelstadgruppens och Kvinnliga Medborgarskolans anda. Vi vill fördjupa oss i vad denna omtalade och prosade anda utmärktes av. I Vänföreningens stadgar står att vi ska verka i just denna anda och vara radikala och utmana vår samtid. Under samtalet hör vi Ebba Johannesson från Fogelstad Kulturföreningen berätta om Fogelstadgruppens och Kvinnliga Medborgarskolans anda.

Alla medlemmar är välkomna till samtalet. Anmäl dig på forms/d/1SRqPR-NzM-470zZZ9fpZxf-1sB3sv2HuIcdSkeiZs9Q

Vi har max 40 platser så först till kvarn med din anmälan. Samtalet är på Zoom torsdagen den 3/6kl. 19-20.30

30 juni

Anmäl dig via:  forms.gle/AMaphm5k5KGNXoiy7

🐬 Workshop 2 – Onsdagen den 30 juni – 18:30-20:30 på Zoom

Frågor? Kontakta: linnea.risinger@gmail.com

3 juli & 7 augusti

Trädgårdsdagar

I år liksom förra året bjuder vi i Vänföreningen in till trädgårdsdagar. Vi samlas och jobbar i Lilla Ulfåsas trädgård, vi fikar och njuter av platsen och samtalen oss emellan. Redan nu till helgen den 3:e juli träffas vi. Från klockan 11.00 är vi där och jobbar tillsammans. Kom dit och ta med dig verktyg och utrustning för trädgården om du kan.
Skicka gärna ett mail till fogelstadsvanforening.se och tala om ifall du nappar på möjligheten att komma på lördag! Kulturföreningens utställning är öppen och vi arbetar på tillsammans så mycket vi orkar. Det finns bland annat grusgångar och pionrabatter att rensa, buskar och sly som behöver klippas och dikesrenar att slå.
Nästa gång vi ordnar en trädgårdsdag är den 7:e augusti. Då rensar vi vidare och gör fint som förberedelse inför den stundande Rösträttsfestivalen.

Skänk gamla prylar till Lilla Ulfåsa

Vi bygger upp nya Fogelstad tillsammans, och det saknas nu olika pinaler som kanske samlar damm hemma hos just dig. Har du trädgårdsmöbler, cyklar, trädgårdsverktyg, vedkorgar, husgeråd eller gamla möbler som du tror skulle passa på Fogelstad? Till övervåningen behövs sängar, lampor, byråer, gardiner, rullgardiner, mattor, och sällskapsrummet och biblioteket på nedervåningen behöver bokhyllor och sittgrupper. Hör av dig till vår husvärdinna Liselott Karlsson-Selen på 0704851469 eller liselott.ks@gmail.com om överlämning, eller ta med dem till en av våra trädgårdsdagar!

13-14 augusti

Fogelstad Rösträttsfestival

Läs mer om festivalen på  fogelstadfestival.se