Programverksamhet hösten 2021

Nu är den här!
Filmen som spelades in under rösträttsfestivalen finns att se på youtube.

För den som önskar finns möjlighet att få text till ljudet. Starta filmen, för muspekaren åt höger över en liten vit rektangel med några streck på, klicka på den och text läggs till i underkant.
p.s. teckenspråkstolkning kommer lite senare d.s.

6 oktober

Poesiworkshop på Fogelstad – Kamper hos Fogelstad- kvinnorna då, kamper idag: bildning och det poetiska

Genom Fogelstad och anknutna producerades stora mängder text av olika slag som utforskade idéer, uttryckte viljor till förändring och frågade sig hur det demokratiska samhället bäst skulle realiseras. Hur skulle dessa frågor kunna utforskas i text idag?

I denna serie av återkommande workshopar får du chans att lära och läsa mer av texterna som tillkommit i anknytning och sedan tematiskt under ledning skriva dikt på temat. I denna två timmar långa workshop får du i den första halvan  tillsammans med andra lära dig mer om den för workshopen tematiskt utvalda Fogelstad-texten, dess upphovsperson och kontext. I den andra halvan får du under ledning diskutera kring hur temat kan förstås idag och själv skapa text. Du behöver inte ha någon särskild förkunskap eller erfarenhet av poesi för att delta.

Serien leds av Sara Sheikhi; poet, lärarstudent och konstnär, och Linnea Risinger Nathanson; estradpoet, folkrörelseaktivist och sekreterare i vänföreningens styrelse. Vid frågor kontakta: linnea.risinger@gmail.com

🐬 Workshop  – Onsdagen den 6 oktober – 18:30-20:30 på Zoom

Anmäl dig via: forms.gle/Rjaek6uFfPoKqdwc7 Efter anmälan kommer en bekräftelse på din anmälan samt mer information med möteslänk osv. Vi har max 35 platser till serien så först till kvarn med din anmälan.

9 oktober

Trädgårdsdag

9 oktober 2021 tänkte vi ses på Lilla Ulfåsa för att ta del av en blandning av trädgårdsarbete och umgänge. Då hösten inte lockade tillräckligt många anmälningar arrangerar vi helgens träff i en mindre skala, och återkommer med större trädgårdshelger till våren! Maila info@fogelstadvanforening.se om du har frågor eller vill veta mer!

17 oktober

Föreningsdag: nu har du chans att påverka verksamheten!

Notera datumet söndagen den 17 oktober! Då går höstens föreningsdag av stapeln. Föreningsmöte ordnas två gånger per år för att vi ska få föra dialog och alla medlemmar är välkomna att delta digitalt.

Du kommer att få lära känna oss i styrelsen lite mer samt, det viktigaste av allt, du får chans att dela med dig av egna idéer och tankar kring vänföreningens arbete, nu och framåt!

🐬 När? Söndagen den 17 oktober kl. 13.00-15.00
🐬 Var? Digitalt via Zoom. Inbjudan med länk till mötet har gått ut via mejl till alla medlemmar.

Skänk gamla prylar till Lilla Ulfåsa

Vi bygger upp nya Fogelstad tillsammans, och det saknas nu olika pinaler som kanske samlar damm hemma hos just dig. Har du trädgårdsmöbler, cyklar, trädgårdsverktyg, vedkorgar, husgeråd eller gamla möbler som du tror skulle passa på Fogelstad? Till övervåningen behövs sängar, lampor, byråer, gardiner, rullgardiner, mattor, och sällskapsrummet och biblioteket på nedervåningen behöver bokhyllor och sittgrupper. Hör av dig till vår husvärdinna Liselott Karlsson-Selen på 0704851469 eller liselott.ks@gmail.com om överlämning, eller ta med dem till en av våra trädgårdsdagar!

Tidigare program:

Programmet för våren och sommaren 2021.

Programmet för vintern 2020-2021.