Fogelnästen inspirerar varandra

Nyköping

Kontaktperson: Gunnel Nelzén / gunnel.nelzen@gmail.com
Vårt Fogelnäste består av fem kvinnor med ett engagemang i samhällsfrågor, både nu som pensionärer men framförallt i våra tidigare yrkesliv.

Vi har under hösten 2022 läst ”Tills alla dör” av Diamant Salihu.
En otroligt viktig bok som skildrar konflikten i Järvaområdet i Stockholm, om kriminella hierarkier och saknad respekt för rättvisan. Men också om kvinnor som vägrat ge upp hoppet och konsekvensen av samhällets svek.

Tills alla dör har belönats med en mängd priser, bland annat Guldspaden, Stora Journalistpriset och Natur & Kulturs debattbokspris och Wendelapriset för Sveriges bästa socialreportage.

Vi delade upp boken till två träffar och samtalade första gången med utgångspunkt från samhällsfunktioner så som skola, fritidsgård, arbetsförmedling, polis och socialtjänsten. Vid vårt andra möte spred sig samtalen ut från rubrikerna familjen/klanen. Ämnen som straff, musik, ekonomi och klassklyftor, lojalitet, avhopparverksamhet, bostadsbolagens möjligheter och mammor som engagerar sig.

Vi ger boken fem delfiner av fem möjliga.