Podden Tidevarvet

Det har snart gått 100 år sedan Tidevarvets redaktörer vred och vände på dagsaktuella frågor i sin tidskrift. Att redaktionen bestod av kvinnor var för tiden ovanligt och för vissa till och med provocerande, men ledde ofrånkomligen till att nya perspektiv lyftes och diskuterades. Tidevarvets syfte var att stärka det kvinnliga medborgarskapet i en tid då kvinnorna precis fått sin rösträtt.

Väldigt mycket har förändrats sedan 1920-talet, men samtidigt är det förvånansvärt många frågor som fortfarande känns dagsaktuella. När Tidevarvet nu får nytt liv i poddformat så kommer några av dessa frågor att aktualiseras. Med hjälp av intressanta gäster kommer de att diskuteras ur både ett historiskt och ett dagsaktuellt perspektiv.

HISTORISKA TIDEVARVET
Tidskrift som utgavs i Stockholm 1923-1936.
Partipolitiskt oberoende men med en liberal, ”frisinnad” inriktning.
Tidningens grundare var också medgrundare i Kvinnliga Medborgarskolan vid Fogelstad.
Ansvarig utgivare: Ada Nilsson
Redaktörer: Ellen Hagen (1923-24), Elin Wägner (1924-1927), Carin Hermelin (1927-1936)
Berömda skribenter: Selma Lagerlöf, Elin Wägner, Klara Johanson, Mia Leche-Löfgren, Frida Stéenhoff, Alexandra Kollontay, Moa Martinson, Hagar Olsson och Alva Myrdal.
Del av programförklaringen: ”Tidevarvet anser att allt angår kvinnorna och vad de tycka angår alla, vilket skall kunna bevisas, sedan de nu fått medborgarrätt.”

Avsnitt 2

Avsnitt nummer två i podden Tidevarvet handlar om kvinnorna i Sveriges Riksdag. Som vanligt kopplas då ihop med nu. Hur ser situationen ut för kvinnor idag och hur såg den ut för de första fem som valdes in som ledamöter i riksdagen 1921: Elisabeth Tamm, Nelly Thüring, Bertha Wellin, Kerstin Hesselgren och Agda Östlund?

Malin Marco samtalar den här gången med Lisa Wahlbom, regissör till dokumentärfilmen ”De första fem”, som handlar just om de första svenska riksdagskvinnorna och med Åsa Lindestam som är riksdagsledamot för Socialdemokraterna och, fram till  valet 2022 även förste vice talman och ordförande för Riksdagsstyrelsens arbetsgrupp för jämställdhet.

Avsnittet spelas in på förste vice talmans rum, våren 2022.

Poddens medarbetare

Annie Olsson:

Gymnasielärare i historia och svenska samt gymnasielektor vid Östra gymnasiet i Huddinge. Har skrivit en licentiatavhandling om användning av läromedel i gymnasieskolans historieundervisning. Älskar att lyssna på poddar och att leta i arkiv.

Helena Spännar

Styrelseledamot i Vänföreningen Fogelstad sedan våren 2021. Undervisar svenska, konst och kultur, religionskunskap och ledarskap vid Internationella gymnasiet i Uppsala om dagarna. Brinner för jämställdhet, jämlikhet och synthband från 80-talet.

Johanna Törnros

Styrelseledamot i Vänföreningen Fogelstad sedan våren 2022. Jobbar till vardags som arkivpedagog på Stockholms Stadsarkiv. Älskar att gräva i arkiven och förmedla historia som kan kasta ljus på jämställdhetsfrågor, demokrati och mänskliga rättigheter och bidra till en ökad förståelse för nuets skeenden.

Malin Marcko

Journalist, producent och reporter med lång erfarenhet av radioproduktion. Har arbetat främst med nyhetsjournalistik men också producerat ett flertal dokumentärer och musikprogram.

Camilla Norrbin

Styrelseledamot i Vänföreningen Fogelstad sedan 2022. Arbetar som utbildningsledare vid Stockholms universitet med bl a jämställdhetsfrågor. Har skrivit en avhandling om de kvinnor som valdes in i riksdagen under de första 50 åren av svensk demokrati. Är mycket intresserad av kvinnor och politik.

Tack till Sara Parkman vars låt Vreden kröner inledningen till podden Tidevarvet.